سفارش تبلیغ
صبا ویژن
www.sadraco.com
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 2
کل بازدید : 10436
کل یادداشتها ها : 4

نوشته شده در تاریخ 96/9/25 ساعت 12:12 ع توسط طلایی


اِسْکِله سازه‌ ایست دریایی که به منظور پهلوگیری و مهار کشتی جهت بارگیری و باراندازی کالا ساخته می‌شود. اسکله‌ها اغلب در درون حوضچه بنادر (مکانی که آبخور وجود دارد) که مکانی ایمن در برابر برخورد امواج و طوفان است، ساخته می‌شود.

اسکله از نظر لغت:
این کلمه ریشه در ادبیات ایتالیایی دارد،دقیقا از لغت اسکالا به معنی بندرگاه.در واژگان عربی به این صورت ترجمه میشود =رصیف , رصیف المرفأ , رصیف المیناء.
در زبان انگلیسی نیز بصورت=dock, quay, jetty, pier, stage, wharf نیز ترجمه می شود.به کارگر اسکله اصطلاحاٌ stevedore گفته میشود وبه لبه ی اسکله نیز slip یا slipway گفته می شود.
انواع اسکله:
wharf یا اسکله سبک
اسکله سبک یا سبک اسکله،اسکله ایست برای پهلوگیری کشتی های کوچک که ممکن است در امتداد رودخانه نیز ساخته شود که معمولاٌ در پشت آن نیز ساختمان سازی انجام می شود و دارای انبار نیز اغلب هست.

 

اسکله ساحلیquay:
ساره ای توپُر برای پهلوگیری کشتی ها و لنج ها جهت بارگیری و تخلیه بار

اسکله کوتاه pier:

این اسکله معمولاٌ عمود بر ساحل ساخته می شود تا کشتی های سبک و تفریحی راحت تر پهلوگیری کنند.معمولاٌ برای مکان های توریستی و تفریحی ساخته می شوند تا خود جاذبه ی توریستی نیز باشد.

اسکله بلندjetty:
این نوع از سازه ها معمولا در مناطقی ساخته می شود که احتمال طوفان یا ایجاد امواج بزرگ باشد.معمولا در مناطقی از جان ساخته می شود که باد های شدید در فصول مختلف وجود دارد.این سازه پیشرفته از معادلات مهندسی موجود در طبیعت الهام گرفته تا در مقابل خطرات طبیعی مقاوم باشد.

www.sadraco.com








طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ